Trött som förälder? Här är några tips

– Det här är verkligen min största utmaning, när man är trött är det svårt att vara sitt bästa jag.

När genomtröttheten slår in slår vettet ut. Hjälp! Vad händer med en. Hjärnan liksom mosas igen av ett monster som praktiskt taget tar över hela vår kropp. Trött eller bara ”mansförkyld”? Kan man vara trött fast man inte haft en jobbig och skrikande bebis hela natten? Sova i delat sovrum – neee?

All barn är olika. Vi föräldrar med. Att lära känna sitt barn är allt men ibland spelar det liksom ingen roll. Hjärnan orkar inte, vill inte eller kan inte, ibland, ändå.

Jag tänkte lista några tips att ta till när orken tryter och spänningshuvudvärken är på antågande men också en och annan hjälp för att hålla humöret uppe.

  1. Jobba med att tänka. ”Det är nu, en kort stund, inte för alltid” – vilket kan vara skitsvårt i perioder. Men alla vi utvecklas och inte minst barn. Så försök behåll lugnet.
  2. Försök att spara diskussioner med din eventuella partner, framförallt dina åsikter eller svar på tal, till nästa dag. – ett bra tips som jag fick höra i en föräldrarpodd nyligen – ”Norrlandspäron”. Kanske låter det simpelt och självklart. Det kan vara svårt i stunden att tänka så rationellt. Oftast kan man mötas lättare efter en natts god sömn och dessutom så kanske man märker att ”den där” diskussionen inte var så viktig när allt kommer omkring. – Det här är verkligen min största utmaning, när man är trött är det svårt att vara sitt bästa jag.
  3. En dålig start på dagen betyder ofta ”kaos”! Därför kan jag lova att vätskeersättning som start på dagen kan vara ett utmärkt förslag för att återställa saltbalansen i kroppen och tillfälligt rädda dig ifrån totalt trötthet.
  4. Försök att ta mikropauser där det finns möjlighet till total avslappning någon gång varje dag. Ditt barn kommer förmodligen sova en stund på dagen, då kan du passa på. Ibland är total avslappning med meditation bättre än en spänd sömn.
  5. Röra på sig. Det här är min sambo bättre på än jag men jag har faktiskt steppat upp det här och kombinerar nu lite fritid från familjen med lite träning i form av innebandy i goda vänners lag.
  6. Jobba aktivt med ditt förhållande till tid. Samtidigt som tiden inte får rinna iväg så får det inte heller gå för långsamt. Vi vet ju redan att vi bara har ett visst antal timmar på ett dygn. Allt måste inte hända idag. Försök skaffa viktiga rutiner. Det avslappnande och naturligt sköna familjelivet får vänta lite tills ni tagit kontroll över er tid som människa, förälder, sambos eller vän.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.